z&n chap 5

Nadhirah melangkah keluar dari teksi selepas selesai menjelaskan bayaran teksi. Di hadapannya tersergam indah bangunan Kedutaan Malaysia London.

Dia berjalan dengan laju menuju ke pintu masuk pejabat kedutaan tersebut. Sebelum sempat dia memijak tangga yang membawanya ke pintu masuk, lengan tangannya ditarik kuat. Badannya terpusing dan hampir-hampir saja terjatuh namun tubuhnya disambut dengan tangan sama yang menariknya tadi. Perlahan-lahan tubuhnya dilepaskan.

Dia berdiri dan membetulkan bajunya. Hatinya mendongkol geram. Sebaik sahaja dia memandang gerangan manusia yang menarik lengannya dan menyebabkan dia hampir terjatuh, matanya membulat.

Lelaki yang memakai trench coat merah dan seluar jeans hitam itu hanya memandangnya. Tepat ke dasar hati.

Tapak tangannya menjadi sejuk. Bibirnya terkunci rapat.

Lelaki semalam. Lelaki yang hampir saja melakukan perbuatan terkutuk terhadap dirinya. Dia kenal sangat wajah tu. Wajah yang sama pada kad pengenalan dan gambar yang terdapat dalam dompet itu

 Dia ingat lagi sewaktu dalam teksi dia merancang untuk menghantar beg duit lelaki ini ke kedutaan Malaysia.Yelah, si Ziyad ni mesti gelabah kan, banyak benda penting dalam beg duit tu. Pastinya, tempat yang dituju adalah pejabat kedutaan Malaysia. Dia nak jumpa lelaki ini dan bagi sebijik penumbuk beserta dengan lempangan lima das. Boy, i was right! .

Tetapi sebaik sahaja dia berdiri di hadapan lelaki itu, dia terdiam seribu bahasa. Terkedu. Tak dijangka pula yang Ziyad ni memang dah tercongok depan pejabat ni.

Talk Nad, TALK!

Wajah lelaki berkulit cerah itu dipandang tajam. Ditilik perlahan lelaki itu dari wajah hinggalah ke kaki dia. Haih , berdepan dengan mamat ni, dia tak adalah nampak jahat. Pakaiannya kemas dan rambutnya di sisir rapi. 

Nadhirah menyilang kedua-dua tangannya. Meminta penjelasan.

Muka lelaki itu menggambarkan perasaan bersalah yang amat. Sebaik sahaja dia ingin membuka mulut untuk memulakan, Nadhirah pantas memotong,

"I actually wanted to make a police report on your bad behavior towards me last night, but since u left me just like that without doing anything bad to me, i want to give u a chance to bail yourself out."

"Aaa," Lelaki itu membuka mulutnya untuk mengatakan sesuatu. Tetapi dia kembali terdiam.
Dia menggosok rambutnya sehingga menjadi serabai. Dahinya dipicit perlahan. Wajahnya tampak kusut dan sangat bermasalah.

Masa berlalu pantas, dan lelaki itu masih lagi tidak mengeluarkan sepatah pun perkataan dari mulutnya.

"Okay , im freezing tau. How about we talk about this over a cup of coffee? Much better and will make you feel more, em ,ease," kata Nadhirah sambil tersenyum sinis.

Dia memandang wajah lelaki itu. Sangat miserable. Dia geram betul, cepatlah bagi respon.. or else i will unleash my inner urge to.....

Lelaki itu memandangnya lama, masih lagi diam.

Hatinya semakin mendongkol geram. Dah kenapa diam. Kau buat salah, mintak maaf lah bongok.


"KAU NI BERCAKAP BOLEH TAK? DIAM MACAM APA JE! WOI CAT GOT UR TONGUE OR WHAT?!! IF YOU'RE NOT GOING TO SAY ANY WORD, AND KEEP ON STANDING LIKE A STATUE OVER HERE, THAT'S IT. SEE YOU IN COURT.UGHHH!" Nadhirah memaki lelaki tersebut dan tanpa berfikir panjang,dia menolak tubuh lelaki itu sehingga dia jatuh terduduk dibuatnya. Tubuh lelaki itu tidak berganjak langsung. Tak pasal-pasal dia tergolek ibarat nangka.
Yelah badannya yang sekeping nak tolak lelaki yang dua kali ganda saiznya, memang taklah.

Air muka lelaki itu berubah. Terkejut dengan perbuatan secara tiba-tiba perempuan itu . Lantas
dia menghulurkan tangan untuk menarik gadis itu bangun tetapi hulurannya dibiarkan begitu sahaja.

"Aku boleh bangun sendiri." Dia berdiri tetapi terduduk semula kerana tangannya merasa sedikit sengal akibat terlampau kuat menolak lelaki itu. Ughh, aku nak dia sakit, dah kenapa aku yang sakit pulak ni?

Lelaki itu menundukkan tubuhnya dan memandang tepat ke mata Nadhirah sambil tersenyum kecil.

"Are you okay? I'm sorry for what happened last night."

Nadhira mendengus kasar dan menggunakan segala kudrat yang ada , dia berdiri perlahan-lahan.

"Aku okay, and no im not gonna forgive u until u explain to me why u did the thing u did to me?" kata Nadhirah sambil memandang lelaki itu. Eyy muka tu tadi punya baik macam bersalah gila, sekarang boleh pulak muka rileks je? ahh menyampah tahap gaban beb.

Lelaki itu itu tidak mempedulikan pandangan Nadhirah dan hanya menyeluk kedua-dua tangannya ke dalam poket trenh coatnya.

"You're right, im freezing to death. How about a cup of hot coffee?Much better and will make you feel more ease. Saya belanja dan bolehlah kita bincang dekat situ,"katanya sambil tersenyum.

Cey tiru ayat aku.Nadhirah menjeling lelaki itu dan terus berjalan menuju ke kafe berdekatan. Lelaki itu berjalan pantas untuk menyaingi langkah Nadhirah.

"Em, i think we should break the ice, okay my name is..."

"Ziyad. I know. I got ur wallet," katanya tanpa perasaan.

Ziyad tersenyum lebar. Dia gembira kerana perempuan itu menemukan dompetnya. dan lebih gembira kerana perempuan itu tidak terus menghantar ke balai polis tetapi sebaliknya membuat keputusan untuk menyerahkan kepada pihak kedutaan. Anddd nasib baik dia terserempak. Kalau tak apalah nasib aku..

"Reallyy? Thank God! Can i have my wallet back?"

Nadhirah tiba-tiba menghentikan langkahnya dan menyebabkan langkan Ziyad turut terhenti. Nadhirah memandang lelaki itu dengan wajah yang amat serius.

Aik tanya pasal wallet pun nak marah ke, or nak tolak aku lagi. erk..

Nadhirah menghentikan langkah bukanlah untuk memaki sekali lagi lelaki itu apatah lagi menolak lelaki itu. Dia pun penat. Tetapi, dia ingin meluahkan sesuatu yang bermain di mindanya sejak tadi.

"How do you recognize me? from the first moment i arrived in front of the office, macam mana kau tiba-tiba rasa macam 'eh nilah perempuan semalam tu'. i mean, it was dark last night. Lainlah aku, ada gambar ic kau, so i can recognize you quite easily. How do you know it was me when the first moment u saw me?"

Persoalan Nadhirah itu menyebabkan Ziyad terdiam.

How?







z&n chap 4

"Aghh," dengus Nadhirah perlahan.

Dia bangun dengan laju menyebabkan kepalanya sakit. Kepalanya diurut perlahan. Matanya cuba dibuka tapi sedikit pedih kerana sisa air mata yang melekat pada bulu matanya sudah mengeras menghasilkan sejenis hasil yang tidak begitu indah.
Dia menggoyoh matanya lalu membuka seluas-luasnya.

"Huahhhhh," dia menguap lalu menutup mulutnya. Dia memandang sekeliling biliknya. 
Hmm sepah. Teruk betul ke aku mengamuk semalam?

Dia duduk di atas katil sambil termenung memandang pintu biliknya yang tertutup rapat itu. Kemudian dia mengambil telefon bimbit yang terletak di tepi bantalnya.

Matanya menjadi bulat selepas melihat waktu yang tertera pada skrin telefon tersebut.

"PUKUL 12? HOW LONG DID I PASS OUT ?!" jeritnya kuat.
Nasib baik dia tidak solat jadi tidaklah dia rasa bersalah sangat.

Dia berdiri lalu berjalan ke arah pintunya dan membuka pintu perlahan-lahan. Matanya melilau mencari temannya. Tiada. Hmm mesti keluar dengan kawan-kawan dia. Bibirnya diketap kuat. Teringat malam tadi.

"Brrr,"perutnya berbunyi perlahan. Dia menggosok perutnya perlahan dan tersedar yang dia masih lagi belum menjamah apa-apa sejak malam tadi.

Dia berjalan menuju ke dapur dan melihat keadaan dapurnya yang agak kemas. Pinggan semua berbasuh dan dapur memasaknya bersih tanpa kesan minyak. 

Dia membuka pintu peti ais dan mengambil sekotak susu lalu menutupnya semula. Kemudian dia mengambil kotak bijirin segera yang terletak di atas peti ais. 

Bijirin itu dituang ke dalam mangkuk diikuti dengan susu. Dia membawa mangkuk itu masuk ke dalam bilik dan melihat sekeliling biliknya. Barang-barang yang bertaburan Nadhirah hanya buat tidak peduli dan terus duduk di atas kerusi belajar

Dia makan sambil memerhatikan dinding biliknya yang kosong. Fikirannya kosong.

Selesai sahaja makan, dia meletakkan mangkuk itu di atas lantai. Dia mencapai beg laptop di tepi katil . Dia mencari novel Sidney Sheldonnya di dalam beg itu. Tiba-tiba dia terpegang sesuatu. Dia mengeluarkan benda itu.

Dompet.

Dia membuka dompet tersebut dan melihat kad pengenalan lelaki itu. Memori semalam masih lagi menghantuinya.

Dup dup dup

Jantungnya berdegup laju. Dia memegang dadanya . Hatinya kecut. Perutnya terasa senak. Dia mencampak dompet itu ke atas lantai dan terus mengorek begnya untuk mencari ubat.

HAH!

Dia mengeluarkan ubat itu dari botol dan terus menelan 2 biji sekaligus lalu mencapai botol air di atas meja belajarnya. Dia meneguk sehingga airnya habis. Botol itu dihempas ke atas meja. Tangannya menggeletar Walaupun biliknya terdapat heater, tetapi tubuhnya merasa sejuk.

Dia menggosok semula dadanya berharap supaya debaran di dada itu mengurang. Untuk mengurangkan debaran di dada, dia mengambil mangkuk bijirannya dan membawanya ke dapur lalu membiarkannya di atas sinki.

Tingkap di ruang tamunya dibuka seluas-luasnya. Angin sejuk menyerbu masuk, menyegarkan wajahnya. Dia melihat suasana tengahari di kota London itu. Sungguh menenangkan.

Soothing, so calm. The serenity that i've been looking for all week.

Tesis, projek akhir tahunnya sangat membebankan. Dia rasa mahu menangis semahu-mahunya. Aghhhhh. Nasib baik dia sudah dah nak habis. Tetapi , dia perlu bersedia pula untuk peperiksaan akhir yang juga bakal menentukan cgpanya. Walaupun dia dean list memanjang tetapi itu tidak bermakna dia tidak perlu bersedia. Hmm, belajar saja yang menjadi prioritinya sekarang. 

Dia menghirup udara segar sepuas-puasnya sebelum menutup semula tingkap.
Perlahan-lahan kakinya dilangkah menuju ke biliknya semula. Bantal dan buku yang bertaburan di angkat dan diletakkan semula pada tempat asal.

Dompet itu dikutip dan dibelek-belek sebelum dia membukannya perlahan-lahan.

Di dalam dompet itu mengandungi sejumlah wang. 1,2 ,3 4, 5... 50 pound? woh banyak jugak ni. Dalam beg dompet ini juga terdapat kad kredit serta lesen kenderaan serta kad-kad yang lain. Paling menarik perhatiannya adalah gambar kad pengenalan didalam dompet itu. Dia menarik keluar.

Nama penuh Ziyad Abdullah bin Hanif Abdullah. 860303. Ohh, 26 tahun sekarang. Wajah pada kad pengenalan itu ditenung lama. Hmm gambarnya sedikit kabur dan calar balar. 
Mesti asyik jatuh , dahlah tak bersarung

Lelaki itu mempunyai kulit yang agak cerah dan wajahnya yang berbentuk bujur serta rambutnya yang disikat belah tengah. Sangat skema. Dia tergelak perlahan.

"HAIP!" Dia menampar pipinya perlahan. Lelaki ni cuba buat benda tak elok dekat kau, boleh pulak kau terhibur dengan gambar dia?!?

Alamat, tinggal di Damansara Height. Clearwater condo. Agama: Islam. 

Perbuatannya semalam tidak melambangkan agama yang dianutinnya sekarang. Nadhirah tergelak sinis. Teringat...

Nadhirah meletekkan semula kad itu di dalam ruangan dompet itu. Tiba-tiba, dia ternampak sesuatu yang menarik perhatiannya. Gambar. Gambar itu kecil sahaja dan muat cukup-cukup  Di dalam gamabar itu terdapat Ziyad dengan seorang perempuan.Perempuan di dalam gambar itu sangat cantik  dengan wajahnya yang putih serta rambutnya yang panjang dan wajah Ziyad di dalam gambar tersebut cukup berlainan dengan wajah didalam ic nya. Manis dan kacak. Hmm rupa dah ada, akhlak pulak zero. Haip. Cepat betul aku judge.

Hmm kalaulah girlfriend dia tahu, perangai mamat tu, mesti kena cepuk dan belasah cukup-cukup.

"TEEET".

Nadhirah memandang jam di dinding. Pukul 1 ! 

Dia terus memasukkan gambar itu kedalam dompet tersebut dan mencampakknya di atas katil.

Tuala dicapai dan dia melangkahkan kakinya menuju bilik air kecil yang terdapat di dalam biliknya itu. Dia memerhatikan wajahnya pada sinki.

"Tak selawa perempuan dalam gambar tu ," getus hatinya sambil membelek-belek wajahnya. 

"Eh kenapa aku bandingkan dengan perempuan tu???Snap out of it lahh Nad!" bisiknya perlahan.

Dia membasuh wajahnya dan percikan basuhan wajahnya terkena pada pergelangan tangannya.
Pedih
Kesan luka masih lagi segar. Luka itu sudah biasa, dia sudah tidak terasa lagi.

Dia mengelap wajahnya dan memberus giginya. Sambil memberus gigi dia,membayangkan wajah lelaki itu apabila dia membuat laporan polis.

Haha!

Tapi lelaki itu menyerangnya separuh jalan dan meninggalkannya begitu sahaja. Adakah patut dia memaafkan lelaki itu? Yelah no harm is done.

"Should I?" katanya sambil menngetuk pipinya menggunakan jarinya. Entahlah.

Dia berkumur dan keluar dari biliknya. Dia tahu dah nak buat apa!

#LONG AND IRRELEVANT POST I THINK

z & n chap 3

Kanak-kanak perempuan itu duduk di balik pintu di dalam biliknya sambil menekup telinga.

"ADRINA!!! TAK GUNA KAU PEREMPUAN! AKU NAK DUIT BUKANNYA NAK DENGAR KAU MEMBEBEL TAK TENTU HALA!"

Kanak-kanak itu menangis teresak-esak. Takut dengan suara garau milik ayahnya. Tubuhnya menggeletar dan jantungnya berdegup laju.Pintu yang diperbuat daripada papan lapis itu tidak mampu menapis bunyi pergaduhan itu. Setiap butir pergaduhan ibu bapanya didengari dengan jelas.

"ABANG! SAYA DAH TAK TAHAN DAH DENGAN PERANGAI ABANG!CERAIKAN SAYA CERAIKAN!!!!!!"

PANG!

Air mata kanak-kanak itu mengalir perlahan. Hatinya bertambah pedih mendengar bunyi lempangan tersebut. Ingin sahaja dia membuka pintu biliknya dan menghalang perbuatan ayahnya itu. Dia ingin menggantikan tempat ibunya. Hatinya menjadi marah. Dia mengepal tapak tangannya lalu mengelap air mata yang bersisa di pipinya.

Tiba-tiba suasana menjadi senyap. Yang kedengaran hanyalah bunyi unggas yang bersiulan di luar rumahnya. Rumahnya terletak betul-betul di dalam ladang kelapa sawit. Tiada jiran dan kedai yang terdekat.Rumah yang paling dekat dengan rumahnya adalah rumah milik Encik Bakar yang terletak lebih kurang 15 minit perjalanan dengan berjalan kaki.

'Apa jadi dekat ibu?' Getus hatinya perlahan.

Dia membuka pintu perlahan.

Ruang tamu rumahnya kosong. Ayahnya tiada dalam pandangan, ibunya juga .Pintu bilik tidur ibubapanya terbuka luas. Pintu rumah juga terbuka. Dia berjalan perlahan menuju ke dapur. Dia melihat ibunya sedang berdiri di tepi sinki sambil memegang parang. Terdengar esakan kuat .Dia memandang dapurnya yang sempit itu. Mencari ayahnya. Tiada.
Suasana dapur terlalu suram dan kelam. Dia menjengketkan kakinya dan menghidupkan suis lampu di tepi pintu dapur.

"Tinggg!"

Parang itu terjatuh. Ibunya memandang belakang dan mengurut dada perlahan. Ibunya menunduk dan mengutip semula parang itu.

Kanak-kanak itu berjalan kearah ibunya yang hanya berdiri di tepi sinki sambil tersenyum ke arahnya.

Kanak-kanak itu mendongak dan memandang ibunya, "Kenapa ibu senyum?"
Dia merasa pelik. Ibunya tampak gembira walhal dia baru saja mendengar ibunya menangis teresak-esak. Kesan airmata pun masih lagi terlihat di pipi ibunya. Mata ibunya yang sembab juga tidak dapat menipu.

Ibunya meletakkan parang itu ditepi sinki dan perlahan-lahan mencangkung di hadapan anaknya. Dia memegang bahu anaknya kuat sambil berkata, " Ibu senyum sebab nampak anak ibu."

Ibunya memandang tepat matanya. Dia menyapu sisa airmata yang masih melekat di pipi.
"Kenapa anak ibu nangis haaa? Janganlah.."

Sebaik sahaja ibunya menghabiskan ayat itu, dia terus didakap seerat-eratnya.

"Ibu sayang anak ibu. Walau apa pun yang terjadi ibu tetap akan jaga anak ibu sebaiknya. Harta ibu dunia akhirat."

Rambutnya diusap perlahan-lahan . Ibunya kemudian berdiri dan mengambil semula parang di atas sinki.

"Dah jangan nangis. Buruklah nangis. Buat malu je haaa.Jom teman ibu pi tebas semak. Makin tinggi lalang, ayah kau tu nampak kang, mengamuk lagi kang... hmm bukan boleh dijangka dia tu."
Kanak-kanak itu hanya mencerna sahaja kata-kata ibunya tanpa memberi respons.

Mereka menapak perlahan menuju ke halaman rumah. Rumah setingkat yang diperbuat daripada kayu. Meskipun buruk tapi itulah tempat mereka bertiga berteduh.

Kanak-kanak itu hanya memerhati ibunya membuat kerja-kerja menebas semak. Yelah kalau berdiri dekat-dekat bahaya takut terkena libasan parang itu.

Selesai menebas semak, ibunya menyapu daun-daun kering yang memenuhi laman serta lalang yang ditebas tadi.

Kanak-kanak itu hanya memerhati perlakuan ibunya itu. Kemudian ibunya masuk kedalam rumah sebelum keluar semula dengan tong minyak tanah dan mancis di tangan. Ibunya meletakkan barang-barang itu ditepi daun-daun kering yang telah dilonggokkan sebelum masuk semula ke dalam rumah.

Kanak-kanak itu kemudian berjalan menuju ke arah longgokan daun kering itu. Dia mengangkat sedikit tong minyak tanah itu dan meletakkannya semula ke atas tanah.

Tiba-tiba, sekotak penuh kertas diletakkan dihadapannya. Di dalam kotak itu mengandungi berpuluh-puluh helai kertas yg kebanyakkannya sudah kekuninangan dimamah usia.

"Kertas apa ni ibu?" Tanya kanak-kanak itu.

Ibu tersenyum lalu berkata," Surat-surat cinta dari ayah kaulah. Dulu dia suka tuliskan ibu surat dan rajin cipta sajak untuk ibu."

Ibunya berdiri dan mengeluarkan semua isi di dalam kotak itu lalu meletakkannya di atas timbunan daun-daun kering itu. Kemudian, ibunya mengambil minyak tanah dan menyiramnya ke atas timbunan tersebut.

"Anak ibu jauh sikit, kang kena api kang." Kanak-kanak itu berundur beberapa langkah.

Ibunya menghidupkan mancis lalu membalingnya ke arah timbunan tersebut. Api meletus dengan indah di mata kanak-kanak itu. Semakin lama api semakin marak.

Kanak-kanak itu mendekati ibunya dan mendongak untuk melihat wajah ibunya.
Wajah ibunya tidak beriak langsung. Tiada rasa sedih, marah atau gembira.

"Ibu kenapa ibu bakar surat cinta ayah?"

Ibunya mencangkung perlahan-lahan di hadapan kanak-kanak itu dan memegang bahunya sambil memandang tepat ke mata anaknya. Kanak-kanak itu berasa sedikit gerun dengan wajah ibunya yang tidak menunjukkan sedikit perasaan pun. Ibunya mengusap pipinya perlahan seraya berkata,
"Kalau kita sayang benda tu, kita memang hargai benda tu, tapi kalau dia dah tak ingat kita, dia tak hargai kita, tiada guna buat kita, buat apa simpan? Hapuskan. Jangan biar benda tu buat kita rasa terikat. Dengan surat-surat cinta buat ibu terikat dengan ayah. Kan lebih baik ibu buang. Supaya ibu boleh bebas dari perasaan tu. Ibu akan lebih kuat. Kalau benci hapuskan!"

Ibunya tahu dia tidak sepatutnya berkata begitu kepada anaknya yang masih lagi kecil, baru sahaja berumur 9 tahun tapi apakan daya , hatinya semakin sakit. Dan dia mahu anaknya mengerti bukan mudah untuk mencintai seseorang yang bukan lagi dirinya...

Api semakin marak dan perlahan-lahan kertas itu hilang dijilat oleh kerakusan api yang membakar.


#takde idea
#bahasa melayu is my least fav subject. pardon me for my terrible words usage hahah

z & n chap 2

Dia memandang siling dengan pandangan kosong. Kejadian tadi menyebabkan dia tak mampu untuk melelapkan mata dan dia masih lagi dapat menghidu bau alkohol yang melekat di tubuh lelaki itu.
Dia benci bau itu. Bau yang mengingatkan dia kepada memori lampau

"Arghhhhhh! Disgusting!" jerit Nadhirah.

Dia memusingkan tubuhnya di atas katil ke kiri dan ke kanan. Cadar katilnya tercabut dan semua bantalnya terjatuh ke atas lantai.

Tiba-tiba, pintu biliknya terbuka dan Umairah muncul di depan pintu

"People are sleeping, could you please turn down your voice ..." marah Umairah sebelum dia melihat keadaan Nadhirah yang sedang berguling-guling di atas katil di dalam biliknya yang gelap.
Umairah terus meluru kearahnya dan memegang tubuhnya bagi menghalang dirinya daripada terus berpusing.

"hey,hey, kau okey tak?"tanya Umairah sambil mengoncang perlahan tubuh Nadhirah.

Nadhirah tidak mempedulikan Umairah. Dia menolak Umairah sehinggakan tubuh Umairah tertolak ke belakang.

Umairah hanya memandang Nadhirah yang sedang merengus sambil memusing-musing tubuhnya bak cacing kepanasan. She need her medication

Dia mengambil beg laptop Nadhirah di tepi katil dan menyelongkar beg tersebut untuk mencari ubat Nadhirah. Kebiasaannya Nadhirah akan menyimpan satu palet kecil ubat di dalam beg duitnya dan kebanyakkan barang-barang peribadinya disumbat dalam beg laptop tersebut
'haih banyak betul barang minah ni' getus Umairah

Tiba-tiba dia terpegang sesuatu . Dompet? Dia mengeluarkan dompet yang diperbuat daripada kulit itu dan memikirkan sesuatu.

'Nadhirah won't be wearing this kind of wallet,'teka Umairah sendiri.

Dia ingin melihat isi dompet tersebut dan..

"PAP!" Dompet itu terjatuh ke atas lantai.
Dia memandang Nadhirah yang sedang merenungnya dengan pandangan yang amat tajam sekali.
Jantungnya berdegup kencang. Well i wasn't expecting this.

"Don't you ever touch my stuff without my permission. Ever again!" Tengkingan itu menyebabkan Umairah terus berundur perlahan-lahan keluar dari bilik dan menutup pintu bilik itu perlahan-lahan.

Dia melekapkan telingannya dipintu dan kedengaran esakan halus berserta bunyi barang dicampak ke atas lantai.

Heh, not again..

Dia mengeluh perlahan lalu berjalan perlahan menuju ke sofa di ruang tamu kecil apartmen yang disewa oleh mereka berdua dan menghenyakkan punggungnya di atas sofa tersebut.

Jam di dinding menunjukkan 10.30 malam. Very early for student like me to sleep.

Dia berasa bosan. Yelah kawan yang ada pun, tak berapa nak betul untuk di ajak berborak. Umairah memandang pintu bilik yang terbuka luas di tepinya.Kosong. Dulu bilik itu dihuni oleh Marzia, gadis yang berasal dari Jerman. Walaupun mereka berlainan bangsa dan agama, tetapi Marzia merupakan gadis yang boleh dibawa berborak. Tetapi disebabkan Nadhirah yang selalu meracau dan mengamuk tidak tentu masa, menyebabkan gadis itu mengambil keputusan untuk berpindah. Sejak dari itu, tiada siapa yang menghuni bilik itu lagi.

Nadhirah, you're a curse.

Dia mendengus perlahan lalu mengeluarkan telefon dari poketnya dan menelefon seseorang.

"Helo, Dr.Zara, can I talk to you for a while?"


********

Air matanya mengalir perlahan. Hatinya dipagut rasa resah, gelisah, tidak tenteram dan perasaannya bercampur baur. Bau alkohol itu cukup menyiksannya. Memori silam datang bertalu-talu. Mengetuk pintu hatinya meminta untuk sentiasa dikenang dan diingati.

F*ck myself!
I don't want to be like this. I don't want to live in this eccentric life. Unwanted and weird. 

"AGH!"

Nadhirah mengambil bantal lalu mencampaknya kearah meja belajarnya dan menyebabkan sesuatu terjatuh.


Sob.. sob..

Hatinya ikut menangis.

Kenapa aku lemah sangat!! Patutnya aku lebih kuat sekarang. Benda itu dah lama berlalu. Don't dwell in past Nadhirah or you will end up in an asylum again.

 Dia menarik nafas perlahan-lahan dan menghembusnya sebanyak tiga kali. Teknik terapi jika dia rasa tertekan.
Dan salah satu teknik terapi yang diajarnya lagi adalah , jika kita mempunyai masalah cari seseorang untuk dijadikan sebagai tempat meluahkan perasaan.

Well, I need to say sorry to Umairah for behaving very badly towards her just now. Boleh jugak cerita pasal tadi.

Dia berjalan perlahan-lahan menuju pintu dan membukanya. Dia terdengar suara orang berborak. Langkahnya terhenti. Dia memandang Umairah yang sedang duduk di atas sofa membelakanginya.

It seems that Umairah is talking on the phone.

Dia melangkah setapak ke hadapan dan ...

"I just don't know , doc. I cannot stand her constant yelling and damaging her stuff.. hmm.. Yeah I know i know, i should be patient with her but aghhh doc, this women is driving me nuts!"

Air matanya menitik tanpa disedari apabila dia mendengar kawannya sendiri berkata begitu.

"Did she took her medication? How the hell i would know? Gahh, you know her better. She thinks she's okay but she is not okay!" marah Umairah lagi.

Nadhirah masuk semula kedalam biliknya dan menutup pintu itu perlahan-lahan. Dia menyandarkan tubuhnya ke pintu dan menangis teresak-esak.

Kalau kawannya sendiri dah tidak tahan dengan perangainnya, siapa lagi yang nak ambil berat?
Dia sentiasa menganggap dirinya satu bebanan kepada orang lain. Yelah gila, tak betul, menjerit tak tentu hala.

Hahaha im just a trash that nobody wants. Well, you see Nadhirah, you really need a punishment after what you did that drives Umairah crazy. 

Dia menuju ke bilik air dan mengambil pisau cukur di dalam rak kecil di dalam bilik airnya.
Dia kemudiannya duduk di satu sudut kecil di dalam biliknya dan memandang sekeliling.

Mata pisau cukur yang tajam itu menari-nari diatas kulitnya. 

SLASH!
SLASH!

Pergelangan tangannya kini dihiasi dengan warna merah pekat. Warna kegemarannya.


That's gonna leave a mark. 




z & n chap 1

Nadhirah berjalan perlahan-lahan menelusuri lorong gelap di celahan kedai di kota London. Biasanya pada waktu senja kebanyakkan kedai akan ditutup kecuali bar-bar dan kelab malam.

"Brrrrr..!"

Nadhirah memeluk tubuhnya yang menggigil akibat kedinginan yang melampau. Jubah dan trench coat yang membaluti tubuhnya tidak mampu untuk melindunginya dari angin Disember kota London.
Tudungnya yang senget ditiup angin dibetulkan. Hatinya berdebar-debar. Tapi dia masih lagi okay. Baru dua hari je dia tak makan ub...
BANG!

"Haaaaaaaaaaaaah!!"
Dia melompat dan menjerit sambil menekup telinganya.Perlahan-lahan, dia memandang ke belakang dan yang dia lihat hanyalah tong sampah yang sudah terbalik. Terdapat seekor kucing sedang mengais-ngais isi sampah tersebut.

'Haip kucing ni, sikit lagi aku nak bukak silat gayung taekwando karate semua', getus Nadhirah.

Dia kembali meneruskan langkahnya tetapi dengan kadar yang lebih perlahan. Badannya sudah terlampau penat. Menyiapkan projek tahun akhirnya sebagai pelajar International Business di London School of Business and Finance bukanlah mudah. Berat badannya turun dengan mendadak dan dia tidak mempunyai selera kerana terlampau risau dengan projeknya. Dia mahu mendapatkan first class degree dan menyambung pelajarannya ke peringkat ijazah sarjana.

Perjalanan pulang ke rumah sewanya dari tempat belajar mengambil masa lebih kurang 20 minit jika dia menumpang kereta kawannya, Umairah. Tapi, dah dia perlu menyiapkan projeknya di perpustakaan, terpaksa dia berjalan kaki pulang dan masa yang diambil untuk tiba ke rumah sewanya adalah lebih lambat,Teksi pula bukannlah satu pilihan kegemarannya kerana dia kesempitan wang berikutan sikapnya yang terlalu boros berbelanja ketika 'Black Friday' minggu lepas.
Beep! Dia mengeluarkan telefon daripada poketnya.
Nadhirah berjalan perlahan sambil melihat mesej di telefonnya.

"Where r u?"- Umairah

"Around  Great Bridgewater St"- Nad

"Be careful. Walk fast"-Umairah

"K."-Nad

Dia meneruskan perjalanannya dan malas mahu membaca mesej yang dibalas oleh Umairah.
Tiba-tiba, dia ternampak seorang lelaki terhuyung-hayang berjalan kearah yang bertentangan dengannya. Dia berhenti dan mahu berpatah balik. Tetapi untuk berpatah balik, dia sudah berjalan terlalu jauh. Dia mengambil keputusan untuk berjalan terus dan berdoa semoga Allah sentiasa melindunginya.
Jarak dia dan lelaki itu semakin dekat. Lelaki itu sedang bercakap sesuatu yang tidak difahaminya. Orang  mabuk sememangnya begitu. Dia memandang lelaki tersebut. Pakaiannya tampak kemas tetapi rambutnya agak serabai seperti tidak bersikat langsung. Namun keadaan kawasan itu yang terlampau gelap dan hanya diterangi cahaya lampu jalan yang malap menyukarkan dia untuk mengenalpasti wajah lelaki itu. Apa yang pasti dia amat takut dan berharap semoga lelaki itu tidak ambil kisah mengenai kehadirannya di situ.

Hatinya berdetak laju. Nadhirah semakin lama semakin dekat dengan lelaki tersebut dan fuhhh,
akhirnya dia berjaya berjalan melepasi lelaki tersebut.

Dia terus berjalan dengan laju. Dia bersyukur kerana dia tidak diapa-apakan oleh lelaki tersebut.
Nadhirah melihat jam di tangannya dan..

AHHHHHHHHHHH!!

Tubuhnya dipeluk daripada belakang dan beg laptopnya terjatuh ke atas jalan. Dia menjerit dan cuba untuk melepaskan diri.
"Let me go you fool! ahhhhhhhhhh!! Someone please help me!!" Nadhirah menjerit kuat.

"My love, what are you doing here late at night? Only prostitute stayed up this late at a dark alley like this," bisiknya di telinga aku.

Nadhirah cuba untuk melepaskan diri daripada pelukan lelaki itu tetapi malangnya dia tidak mampu kerana tubuhnya sudah terlalu letih. Kekuatan lelaki itu juga amat luar biasa dengan bantuan alkohol yang mengalir di dalam tubuhnya.

"Arghhh let me go,please. I will i give anything you want, just please let me go," Nadhirah merayu perlahan. Bau alkohol menguasai rongga pernafasannya. Dia takut. Dia risau.

"Ahh girls and their sweet words. What are you thinking? Cheating on me so easily after 5 years of a blessed relationship!??! " jerkahnya kuat menyebabkan Nadhirah tersentak dan air matanya menitik tanpa disedari.

Apa salahnya? Jikalau lelaki itu marah kepada pasangannya, bukan dia tempat untuk lelaki itu melepaskan amarahnya. Bukan dia! Cukuplah hidupnya terumbang-ambing. Dirinya hanya mempunyai dua benda berharga. Maruah dan agama. Jika salah satu diambil, apa lagi yang tinggal.

"I don't know who you are, but if you have a problem i will try to solve it. But please just let me go, will ya?" rayu Nadhirah perlahan.

Lelaki itu tiba-tiba terdiam. Pernafasannya juga lebih teratur. Dia melepaskan pelukannya perlahan-lahan.
Nadhirah mengambil peluang untuk melarikan diri. Dia menolak lelaki tersebut dan melarikan dirinya.Biarlah beg laptopnya itu. Laptop boleh dibeli, tetapi nyawanya tiada ganti.

Lelaki itu mendengus marah dan melepaskan jeritan amarahnya.
"YOU LIE TO ME !!!!!!" lelaki itu menjerit kuat dan mengejar Nadhirah.

Nadhirah berlari dengan pantas dan menggunakan seluruh sisa tenaganya yang ada untuk melarikan diri. Tetapi kepantansannya dapat disaingi oleh lelaki tersebut. Lelaki itu menahannya daripada hadapan dan menolaknya ke atas jalan raya. Badannya menghimpap jalan raya dan tulangnya seakan-akan retak seribu.Tubuh Nadhirah terlalu sakit untuk bangun disebabkan hentakan yang terlampau kuat. Dia memandang ke atas dan dan yang dia nampak hanyalah senyuman jahat lelaki itu. Lelaki itu menghimpapnya perlahan dan kali ini wajah Nadhirah dan lelaki itu hanya lebih kurang seinci sahaja jaraknya. Nadhirah dapat menghidu bau kuat alkohol yang dihembus keluar dari bibir lelaki tersebut.
Dia memalingkan wajahnya daripada memandang lelaki itu. Jijik. Jijik sekali.

"Don't you dare to look away from me!" jeritnya kuat sambil memegang wajah Nadhirah dan memaksa Nadhirah untuk memandang wajahnya.

Nadhirah memandang tepat mata lelaki tersebut. Mata hazel lelaki itu merah dan berair. Dia merenung dengan renungan penuh kesayuan mengharapkan lelaki itu memberikan sedikit rasa simpati. Dia tidak layak untuk diperlakukan begini

Tetapi,mungkin ini balasan atas dosa-dosanya yang lalu. Mungkin inilah akibat yang menimpanya. Dia redha jika perlakuan lelaki ini akan menghapuskan dosa silamnya, dia pasrah

"Allah.." sebut Nadhirah perlahan lalu menutup matanya. Hatinya pasrah.

Lelaki itu tersentak.Pantulan nama yang Maha Agung lagi Maha Menguasai sayup kedengaran di telinganya. Perlahan-lahan dia sedar dari penguasaan air kencing iblis itu dan melihat satu wajah yang tidak dikenalinya begitu dekat dengan wajahnya. Siapa wanita bertudung ini? What did I do?
I, I...

Lelaki itu bangun perlahan-lahan dan terus meninggalkan perempuan itu. Dia berlari tanpa arah tuju. Dia di mana? Mengapa tubuhnya berada di atas wanita itu? Apa yang dia cuba buat?

Nadhirah membuka matanya perlahan-lahan . Beban yang menghimpapnya tiba-tiba hilang. Yang dia dengar hanyalah bunyi tapak kasut yang semakin menjauh.

Dia berdiri dan mengibas bajunya. Nadhirah merasa pelik. Mengapa lelaki itu terus berlalu pergi?

Dia berjalan semula ke tempat di mana beg laptopnya jatuh. Walaupun dia risau sekiranya lelaki itu kembali, tetapi dia gagahkan diri juga untuk mengambil semula begnya yang mengandungi pelbagai benda berharga. Ubatnya yang paling penting.

Apabila dia tunduk untuk mengutip beg tersebut, terdapat sebuah dompet di sebelahnya. Dia mengutip lalu melihat isinnya untuk mengetahui siapakah gerangan manusia yang menyerangnya tadi

Apa yang dia lihat amatlah mengejutkan.

"Ziyad Abdullah bin Hanif Abdullah"

He's a muslim? And the identification card belongs to a Malaysian!




peace!

Assalamuaalaikum to all readers

Sebelum ni aku ada tulis novel about nadhirah and ziyad.the story set place in warwickshire, uk where nadhirah studied there.

Tapi novel tu hilang. Aku rasa hilang dekat asrama puteri smk raja ali (mention habes)
makcik cleaner kot baca. harap makcik bersabar dengan kejiwangan tahap gaban saya. Darah muda yang gedik dan poyo biasalah.
Tapi kalau warden baca. okay my life is finish

watever. insyallah saya keluarkan sebijik novel, harap beli.
                                                                                                                                                                   

Nadhirah-

Aku terfikir. Apa tujuan aku berada di atas muka bumi ini. Allah ciptakan aku atas dasar apa? Tapi bila difikir balik, aku ingin melempang muka sendiri. Aku diciptakan untuk beribadah kepada-Nya.
Aku dicipta untuk menyebarkan dakwahnya. Membina sebuah ummah yang gemilang.

Ummah yang gemilang datang dari sebuah keluarga yang hebat. Tetapi aku dah tinggalkan keluarga aku. Keluarga yang bakal dibina itu aku biar tanpa pasak yang kukuh. Mungkin roboh. Tak mungkin keluarga dapat dibina jika hanya satu tiang yang menyokong. Tak mungkin. Maafkanku.You get it, right?

Aku menendang batu yang berada dihadapanku. Taman bunga di kota London ini amat sunyi. Hanya ada beberapa orang yang sedang berjoging. Tiada yang mempedulikan aku.
Ada yang mempedulikan aku  di Malaysia sana. Amat peduli. Aku yang tolak dan tepis. Well i'm good at pretending and acting

"Why did you that?" tanya dia.
"To punish myself. To wake me up from this beautiful silly dream. To remind me that i killed them. I can't kill myself because i am not strong enough but i am strong enough to hurt myself. Every inch of water that touch the burning scar reminds me of the burning house. The blood that pouring out from the deep wound inside my skin reminds me of blood drooling out from her womb," kata aku perlahan.
Dia menggenggam tangan aku perlahan. 
"You said there is Allah. You said someone created you for a reason. Ada sebab kenapa awak diciptakan dan sebab berlakunya sesuatu. Awak tak pinta untuk lahir begini. Itu takdir Allah yang mengandungi sejuta hikmah. You told me to go back to the Creator. Back to the one who created us.Dalam perjalanan menuju ke jalan redha-Nya, awak mesti ada di sisi saya. Awak beri saya cahaya tapi awak sendiri kegelapan. Ujian dan masalah yang diberi bukan untuk menyiksa awak tetapi untuk awak kembali kepada-Nya. You cannot erase the past, but you can always forget it. Move on. Awak tak boleh hukum diri sendiri, yang hanya boleh hukum ialah Allah Subhanuwataala. Awak kata dekat saya waktu zaman gelap saya dulu, 'Taubat Nasuha akan membersihkan diri kita dari dosa-dosa' tapi sekarang awak tak aplikasikan benda tu pada diri awak. Taubat nasuha yang akan menghapuskan dosa awak, dengan izin Allah. Dengan cara awak menyiksa diri sendiri, bukannya dosa awak akan terhapus bahkan membuat Allah murka pada awak.
I certainly cannot change you, but i will always pray for you in every prayer. I don't want to see you hurts because i can feel it. Why? Because you are part of me," katanya perlahan di telinga aku.
Air mata aku mengalir perlahan. Aku tersedar. Aku menasihatkan dia tapi diri aku sendiri terkapai tiada tali untuk dipegang. Aku menarik tangan aku daripada genggamannya tapi dia menarik semula tangan aku dan memeluk aku erat. 

"Let me hug you and make you feel loved. Allah loves you. Allah loves you. I Love you. Umairah loves you. All the oxygen you breathe in, all beautiful clothes you are wearing, all food and drinks that has been into your stomach is the sign Allah loves you. He cares and never leave you. But human always leave Him. Buka hati awak dan jangan biar ditutup dengan kesedihan dan kebencian. You deserve to be loved,"katanya sambil mengusap dahi rambut aku.
Airmata aku makin deras mengalir. Bodoh dan lemahnya diri aku.
"Saya nak ambik wuduk," kata aku padanya.

Tapi hati aku yang dalam proses pemulihan ini dihancurkan sekali lagi apabila terdengar kata pedas Puan Marina.
"That baby carried in her stomach must have been infected by her disease. I will never touch the baby. euuuww. Killer blood," katanya sambil memandang aku sinis.
Itu masa silam aku dan penyakit yang dihidapi aku ini memang tidak boleh diubati tetapi boleh dikawal. Jikalau  anak aku tertakdir untuk menghidapi penyakit yang sama, adakah aku patut bunuh anak itu? Tak, sebab dia adalah anugerah Allah yang terindah. Dia mungkin sakit tapi dia layak untuk hidup macam manusia biasa.
Tapi dia takkan mungkin lahir di atas muka bumi ini.
Sebab dia sudah tiada di dalam rahim aku. Dia pergi jauh di atas sana.

Wait for me, honey. Wait.

                                                                                                                                                          

Ziyad-


"i hope that this is not the last dishes i will be cooking for you.  the news send a shock to my system and my body cannot handle it well. I need to find a place to think and rebuild a new self. The place is not here. Please forgive me and pray the best for me.The word you have been longing to hear: I LOVE YOU.                                                                                                                         Yours truly,                                                                                                                      Nur Nadhirah"

Nota yang ditulis dia atas sekeping kad bewarna biru pekat ditulis cantik dengan tulisan berangkai.. Ternampak tompokan cairan dakwat disebabkan air diatas kad itu. Air mata mungkin?

"I AM SO STUPID FOR BELIEVING HER! AGHHHHHHHHH!" Ziyad menjerit diruang makan lalu memijak kad tersebut di atas lantai. Hadiah jam tangan berjenama Piaget serta sejambak ros di campak ke atas lantai.Lauk pauk di atas meja itu ditolak jatuh ke atas lantai. 
Rumah itu bingit sebentar dengan bunyi kaca pecah . Lauk masak lemak udang membanjiri lantai dicampur dengan kentang sambal. Air oren membasahi lantai.
Semuanya atas lantai senang cerita.

My brain is far more messier than those mess on the floor

Panggilan petang tadi merupakan satu perangkap supaya dia pulang lambat. Dia percaya sepenuh hati. Isterinya yang sebelum ini kemurungan kerana keguguran kini kembali ceria. Suara di telefon itu menjelaskan segala-galanya. Tetapi dia tidak menyangka itu adalah dusta belaka. 

"Awak balik lambat sikit eh malam ni. I got a surprise for you. Nak prepare lama so awak kena balik lambat tau," kata Nadhirah dengan manja

Surprise takkan jadi surpriselah kalau bagitahu. Lawak betul bini aku ni. Tapi sebab sayang dia ikutlah kemahuan isterinya. Dia meluangkan masa lepas kerjanya di KLCC bagi mencari hadiah untuknya. Comeback gift. Sejambak ros segar dibeli. Walaupun dompetnya mungkin sedikit kopak tapi sekali sekala berkorban untuk orang tersayang, tidak terasa pun kekurangan duitnya.

Kemudian dia menunaikan solat Maghrib di Masjid Wilayah sebelum pulang ke rumahnya di Mont Kiara. Dia membawa Honda Citynya dengan laju sekali. Kondonya melambai daripada jauh, menggamitnya pulang.

Sesampainya di hadapan pintu rumah, dapurnya nampak gelap daripad tingkap di bahagian hadapan rumah.
Dia mengetuk pintu tetapi tiada jawapan. Ziyad memandang rak kasut dan melihat sandal yang biasa dipakai Nadhirah tiada di situ. Dia membuka pintu menggunakan kuncinya dan meluru masuk ke dalam rumah. Keadaanya rumah amat gelap kecuali ruang makan yang terdapat satu lampu terpasang. Terdapat saji yang menutup makanan yang terhidang dan di atas saji itu terdapat kad tertampal.


What did i do wrong Nadhirah? Dia meraup wajahnya. Air yang mencurahi tubuhnya tidak dapat menyejukkan jiwanya sedang membara ini.

Wajah isterinya dalam dua bulan ini nampak kusut, tiada perasaan dan hanya termenung. 
Dia mengharapkan hari ini merupakan titik perubahan isterinya. Tetapi dia tak menyangka perubahan isterinya, menghancurkan hatinya. Where are you?

Ziyad menghamparkan sejadah dan menunaikan solat isyak disertai dengan solat taubat. Memohon kepada Allah, memberi petunjuk padanya dan meminta keampunan kepada-Nya. Mungkin ini kifarah dosa yang dilakukan sebelum ini. Allah menguji keimanannya melalui Nadhirah. Menguji kesetiannya sebagai seorang hamba melalui Nadhirah. 
Dia tidak mampu mengubah Nadhirah. Dia mampu mengubah dirinya sendiri. Yang dia mampu adalah membantu dan menyokong Nadhirah dari belakang.

Pertemuannya dengan Nadhirah memutar hidupnya 360 darjah...

Dia mencapai kertas yang tertampal di meja solek.  Pastinya kertas itu dituju buat dirinya.Kertas itu berbau minyak wangi yang biasa dipakai Nadhirah. Hatinya pedih membaca bait-bait lirik di atas kertas itu


there's a place that I know
It's not pretty there and few have ever gone
If I show it to you now
Will it make you run away?

Or will you stay
Even if it hurts
Even if I try to push you out
Will you return?
And remind me who I really am
Please remind me who I really am

Everybody's got a dark side
Do you love me?
Can you love mine?
Nobody's a picture perfect
But we're worth it
You know that we're worth it
Will you love me?
Even with my dark side?

Like a diamond
From black dust
It's hard to know
What can become
If you give up
So don't give up on me
Please remind me who I really am

Everybody's got a dark side
Do you love me?
Can you love mine?
Nobody's a picture perfect
But we're worth it
You know that we're worth it
Will you love me?
Even with my dark side?

Don't run away
Don't run away
Just tell me that you will stay
Promise me you will stay

  Promise me you will stay, okay? When i come back, you will welcome me with open hands and heart full of love-N 
I promise, honey. I promise


                                                                                                                                                              

Ya aku tahu excerpt nya amat geli dan jiwang. Im so sorry i just cannot help it. Dah lama teringin nak guna lirik lagu dark side tu dalam novel aku. YES!! success meletakkannya.

Nantikan bab pertama okay.





Just for a moment

the sparks slowly fade away and burn out. Just . like . that .
we're not meant to be together.
maybe that my name are not written in your loh mahfuz as your zaujah.
maybe my name was written as a friend. A friend that will support you, be by your side, but not for forever. Just for a moment. 
Let me indulge the moment.
Let me re-spark the moment. 
Let me cry over the moment
before i let it go

Forever.
Aku menulisnya di dalam diari dan memandang lautan luas ciptaan-Nya. Indah dan mengagumkan. Aku melepaskan satu keluhan berat. Keluhan mengalah dan keluhan putus asa. Hari ini aku duduk di atas batu besar berhadapan Pantai Pulau Perhentian kerana ingin lari. Ya. Lari dari realiti menyakitkan dan mereka fantasi sendiri di sini. Fantasi bersama simpanan memori silam. 
Aku tahu ALLAH tidak suka pada hamba yang lemah. Aku kena kuat. Tapi...

Setitik air mata aku gugur jua. Aku cuba tahan sepanjang seharian di sini. Tapi dibawah langit-Nya, di hadapan lautan ciptaan-Nya, gugur jua. Lemah.

Aku mengangkat punggung dan menutup diari lalu berjalan menyusuri pantai. Memijak pasir yang lembut dan menyusuri gigian pantai. Airnya terasa suam. Suasana petang yang damai dan tiada seorang pun manusia yang ada di sekitar. Mungkin kawasan aku yang tersorok. 

Skirt biru cair yang dipakai aku basah terkena air laut. Aku tunduk sedikit dan mencedok air laut menggunakan tapak tangan lalu menyapunya pada muka aku. Sedikit pedih. Bengong jugak aku ni. Laut sah-sah masin dan kandungan garam tahap banyaknya beyond imagination.
Tapi rasa pedih tu menyedarkan aku yang hidup ni memang perit dan dugaannya banyak.
heh, aku banyak bersedih dan lupa akan nikmat di sekeliling aku. Aku melayan feeling sedih aku dan lupa aku masih punya tanggungjawab di atas muka bumi ni. Sebagai pekerja dan anak.

Aku bangkit dan memegang kemas diari aku lalu berjalan ke bilik hotel. Azam kuat dalam hati.

I'll be back for good.

Bye Perhentian.

________________________________________________________________________


14 tahun dahulu

Dunia baru. Gosh. I have never felt so scared. Looking at the big signboard
"Tahniah kerana berjaya hadir ke sekolah!"
tak. jangan ucapkan tahniah. Aku taknak pun datang. Aku rela memerap dalam selimut dikelilingi teddy bear comel and comforter yang selesa. Tengok Barbie and The Flying Unicorn pukul 10 pagi. Lepas itu main basikal waktu petang dengan


________________________________________________________________________

3 tahun kemudian
Bisingnya tahap wow fantastic baby.
Yelahkan first day sekolah. sebulan setengah tak jumpa, walaupun ada facebook dan twitter but hello manusia kan, mulut tu kalau tak bergerak tak boleh okay.

"AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Fiya hottestnya kau pakai beg biru laut ada polka dot, Trend meletop sekarang. mana beli? GM plaza ehhhh,"tanya Lia sambil membelek beg aku. Suaranya yang nyaring macam pontianak kampung pisang tu menarik perhatian guru disiplin.
Dia dengan rotan dan muka ala-ala adik beradik tok dukun datang mendekati kami yang dah kecutsss

"Eh awak tak reti ya nak beratur elok-elok hah? Dah Form Four still tak matang. nasib result bagus, Dah masuk barisan ," tengkingnya kuat sebelum meninggalkan kami yang blur tu.
Aku syak dia tengah monopaus tu.

"Aku harap permohonan aku masuk Kolej Voke diterima secepat sepantas selaju yang mungkin dan cepatlah aku blah dari tempat ni. AMin," kata Lia sambil membuat gaya orang berdoa.

"Voke? Result kau 7 A kan? mintak la SBP or MRSM . lainlah aku 5 A yang lepas la nak masuk Kelas sains ni," kata aku merendah diri. Yelah aku tak sebijak Lia.
"Hello awak yang pakai beg hot, siapa kata banyak A je kena ambik sains. My ambition is to become Fashion Designer macam Coco Chanel tu ke, Radzwan Razwil apa nama dia tu. Not scientist kayy. So eventhough kau straight a tapi kalau hati kau takde dalam bidang sains tu, takkan nak dipaksa. kena ada rasa cinta dan minat pada ilmu tu baru aku boleh absorb. Kau boleh sains sebab A kau math and sains kan? yang tak boleh Sej, Geo , Kh . hahaha lawak je subjek yang kau B ni," kata Lia panjang lebar sambil memintal hujung beg aku.

Aku terfikir. Yeahhh betul betul. Kalau tak ada minat dan semangat dan dorongan daripada diri sendiri , nak buat apa pun tak jalan.

"Be strong bebeh. Result voke keluar hujung minggu ni, plis plis plis weh doakan aku dapat,"kata Lia sambil mengoncang bahu aku kuat.Aku hanya tersenyum. dalam hati doa buruk gila jangan bagi dia pegi. My one and only bff ni tawwww

"EHEM, EHEM, TEST," terdengar seorang berdehem melalui microphone. Oh our new beloved KP, Mohammad Izzue Iman. Ya Allah hensemnya tahap 5 kali pandang terteleng teleng kepala tapi aku tak de la terteleng 5 kali tengok. aku sekali tengok je tapi tengok dengan lama. Ciptaan Allah kan..

"Okay semua luruskan barisan dan pastikan anda beratur mengikut kelas masing-masing. Semua pasti dah tahu kan semasa pendaftaran minggu lepas? Jadi tolong senyap kerana kita akan mulakan majlis kita sebentar lagi. "katanya lalu turun dari stage untuk memberi laluan kepada MC untuk memulakan majlis.

Aku berdiri nak tak nak. Kejap goyang kiri, kejap goyang kanan. Tak tentu arah. Hati aku tak sedap. Yelah aku akan masuk kelas 4 B!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OH MY ENGLISH. Sebelum aku hanya kelas kedua dan kali ini aku berpindah masuk kelas nombor satu yang penuh dengan otak-otak genius meletop dan berbanding dengan otak aku ni kalau jual sure tak laku.

Aku beratur di kelas 4 B bersama Lia dan beberapa orang dari kelas 3 C tahun lepas. Let see, Syairah the quirkiest one, Azim the snobbish one, Adib the poyo one and jeng..jeng..jeng.. Farahiya the most gedik,bajet,barbie-lookalike one. Ya Allah dalam banyak-banyak budak 3 C tahun lepas kenapa dia terselit . Kenapa?!!??!

Nasib aku beratur last sekali dan dia berada jauh di hadapan sedang berborak dengan classmate baru. Aku termenung memandang mereka. Tiba-tiba si Barbie (Farahiya lerr) memandang aku. Tepat ke mata dan dalam sekali. Menusuk kalbu,jantung, perut dan semua organ aku. Terasa bulu roma berdiri sekejap. Dia menghadiahkan jelingan paling manis dan menawan kepada aku lalu menyambung perbualannya.
Aku tak paham hormon dia bergerak macam mana. Masa form two ngam bukan main dengan aku dan Lia tapi masuk form three, dia berubah. Lain. Gedik pun lain macam. Gelak kepit-kepit. lepastu jalan lenggang-lenggang. Aku tak faham dengan perempuan ni kan. Eh lupa aku pun perempuan.
Biarlah asalkan dia bahagia. Semua manusia akan berubah. Itu kitaran alam. Cuma berubah ke arah yang baik atau sebaliknya.
Okay terserius pulak.

"Sila berdiri tegak dan tangan di sisi untuk menyanyikan lagu negaraku. Satu dua mula!"

Mula berangan. Berangan mode activate!

-----------------------------------------------------------------------------------------------
"Peh buruk gila kelas ni.Dinding berconteng.Apa dorang ni ambik subjek seni ke? Tak berseni pun conteng tu Plis ah dahlahkerusi nak patah. Nasib aku dah nak pindah,"bebel Lya sambil menggoyang-goyangkan kerusinya
Aku duduk di kerusi sebelahnya dan memandang Lya lama. Ayat terakhir menyentap segala usus dan organ-organ dalaman aku dan organ yang paling sentap sekali adalah hati.

"Lya kau tak kesian dekat aku? Alone dan kesepian. Huhuuhu."
Muka sedih aku mesti nampak fake gila kan? Sebab Lya langsung tak layan aku tapi sibuk dengan kerusinya yang nak roboh tu.

"Alaaa bukan tak sedih , cuma aku tahu one day yang kita berdua akan berpisah jugak. Friend are not forever, sometimes. Ada rezeki jumpa lagi. Tak ada, teruskan hidup. Apa yang penting kita kena kejar cita-cita untuk bangunkan agama and bangsa kita. Hanan sure kau akan jumpa kawan yang lagi best dan superb dari aku.Tu Syairah tu baik apa, cuma pelik sikit,"kata Lya sambil menunding jari ke arah Syairah. Tunding weh . Bukan pandang. Syairah yang berada di hadapan kelas sambil membebel sorang-sorang dengan mengharapkan perhatian orang terus terhenti bebelannya. Dia membuat wajah teruja dan terus berjalan kearah aku dan Lya. NO. someone stop her please!!

Syairah is nice but sometimes too nice and overnice. She can't stop talking and obviously has some saliva problem. (Bila dia cakap, air liur terpecik gila banyak)
"Go and make friend with her,"kata Lya sambil menyodol perut aku menggunakan sikunya sampai rasa nak tertembus usus. 
"I try to be friend with her since form 1. News flash, not working,"kata aku. Tapi memang tak boleh elak sebab dia dah berdiri dihadapan aku dan Lya

"HAI!!"

Ya aku patut pakai topeng gas atau topi angkasawan bila bercakap dengan dia.

"Hai Syairah, tahniah dapat 8A," kata aku sambil tersenyum plastik. Jahatkan aku.

Syairah tersenyum lebar sampai nampak bracesnya yang bewarna pink hijau. Siapa bagi dia pilih warna tu!?!? Stressnyaaaa

"Hehe terima kasih awak. Awak nak tahu tak rahsia dia? First saya ikut tips turun temurunn iaitu sentiasa makan kurma, kismis, madu balallalalalaa .. bla... " 

Aku mengelap muka dan memandang Lya di tepi aku sambil buat isyarat...

'HELP ME!'

Lya buat dunno. Thanks Lya. Love you too..
_________________________________________________________________________________

3 weeks after that..

"So damn lonely."
Aku berjalan di tepi padang sekolah sambil melihat tukang kebun memesin rumput. All by myself. Sebenarnya aku ada beberapa orang kawan lain di kelas lama dan kelas baru but no one can replace Lya. She's different.

Di tingkatan satu, aku mula rapat dengan dia pada bulan Februari kerana dia bersekolah di MRSM pada bulan januari sebelum mendaftar ke sekolah biasa sebab tidak tahan kehidupan berasrama. Biasalah tingkatan satu kan darah pun masih gedik dan manja. 
Aku pulak kalau ada peluang untuk duduk berasrama memang takkan aku lepaskan. Aku ada hanya seorang kakak dan dia merupakan pelajar sekolah berasrama penuh. Aku tengok dia aktif dan kehidupannya meriah dengan aktiviti. Seronoknya.

Aku blur,simple dan selalu alone.

Biasalah watak protagonis haruslah sadis baru pembaca rasa blend in dalam dunia karakter. Okay tak sama ke? Back to the story.

Sambil menghirup udara yang sedikit berhabuk disebabkan sekolah yang berhampiran dengan tapak pembinaan, aku memandang sekeliling. Menimbang pilihan. Membuat keputusan.
Semalam aku dah search internet dan tanya kawan serta bincang dengan mak aku berkenaan keputusan yang bakal dibuat oleh aku. Siap print borang, photostat sijil semua. Tunggu tanda tangan guru je.

Mari pindah ke sekolah berasrama

Bilik Guru.

    "Assalamuaalaikum Cikgu Shahada. Sorry for bothering you. Can i borrow your  5 minutes?" tanya aku kepada guru muda merangkap guru kelas aku.
Dia memandang aku sebelum mempersilakan aku duduk di kerusi plastik bersebelahannya.

"Ya Hanan. Apa-apa boleh saya bantu?" tanya cikgu Shahada.

Aku mula menceritakan kisah aku. Aku nak masuk asrama. Aku rindu Lya dan daripada aku wandering around dekat sekolah lama aku, lebih baik aku cipta satu pengalaman baru.
Aku menghulurkan segala borang-borang yang diperlukan untuk Cikgu Shahada semak.  Dia meneliti borang-borang itu dan memandang aku serius sekali. Seram.

"Saya harap awak dah fikir masak-masak. Cuma satu saya nak pesan, walau dimanapun awak belajar, sekolah yang terhebat di Galaksi Bima Sakti sekalipun, kalau awak tidak ada passion untuk belajar, there is no guarantee you're going to succeed . got it?" nasihat Cikgu Shahada. 

"Saya pasti keputusan saya berpindah ini betul cikgu. Saya siap solat istikharah lapan rakaat cikgu. Saya asyik mimpi sekolah tu je ..."

"Assalamuaalaikum, ni Cikgu Syahada ke?"

Terdengar suara memberi salam daripada belakang aku.

"Waalaikumussalam. Ye saya Cikgu Shahada. Anything i can help you?"

Aku memusingkan badan aku kebelakang, dan Masyallah tetiba kedengarang lagu Barakallah dimainkan diiringi bunyi kompang.

Anak sape drop-dead handsome sangat ni!?!? Dengan kemeja putih, seluar slack coklat dan tie berlogokan sekolah mana entah, dia nampak sangat ganteng.

"Cikgu saya pelajar baru and just got transferred from MRSM. Cikgu guru kelas 4 Bestari ke?"tanya si dia lagi.

"Ya saya. Awak ni budak baru nama Ziyad Hafizi tu ya? Oh, kejap eh. Biar saya selesai masalah budak ni hah." kata Cikgu Shahada sambil tersenyum memandang aku.

Dia memandang aku sekilas sebelum menarik kerusi di meja guru sebelah Cikgu Shahada. Ui sombong bak hang. Tegur la, bagi salam ke. Tanya 'awak single lagi tak ke?'

But, Ziyad Hafizi sound so damn familiar. Aku memandang je dia, mana tahu tetiba flashback.
Tak ni bukan dia. Ni angan-angan aku je. Dia jauh lebih hodoh. Oh ya, ni Dylan O'Brien from The Internship
"Hanan!" Cikgu Shahada menepuk peha aku. Alamak dia tangkap aku ushar anak orang. Sebagai seorang super muslimah yang menawan lagi sopan, agak malu lerr.

"Rugi awak pindah Cik Hanan Aafiya oiii. Ni ha eligible bachelor baru pindah masuk. Ish ish,tenung macam nak tembus kepala si Ziyad ni," perli Cikgu Shahada.

Cikgu, cikgu sangat baik tapi tahu tak cikgu punya suara loudspeaker punya jenis? Aghhhhh
Tapi Alhamdulillah Ziyad buat tak tahu. Kebetulan ada beberapa orang cikgu je dan mereka sedang membuat kerja masing-masing. Tak apa tak malu sangat

"Cikgu, kawan saya Lya kata kita kena kejar cita-cita dan impian kita. Saya nak kejar dan polish tu! Nak buat mak saya senyum dan happy," kata aku sambil memikirkan ibu yang berada di rumah. Sekarang kakak ada dekat rumah , baru sahaja tamat degree dalam bidang Sains Fizik di UM. Sementara itu bolehlah jaga ibu. Aku boleh bergembira di asrama.Insyallah

"Tu semua bullshit. Just go with the flow cukup," tiba-tiba satu suara kedengaran.
Muka Ziyad selamba melafazkan ayat itu. Cikgu Shahada terpinga-pinga. Yelah budak baru bersuara ayat kemain kauuu.

"Kau apahal aa? Kau tak ada cita-cita nak kejar sebab tu kau kata tu bullshit kan. egh!" marah aku sambil memandangnya tajam.

Ziyad buat tak tahu. You're so damn expressionless.
Cikgu Shahada hanya tersenyum kelat.
"Err, Hanan saya dah sign semua. Awak pergi balik kelas dulu. Saya nak cakap sikit dengan Ziyad. Dah dah balik kelas," kata Cikgu Shahada mengarahkan aku pergi.

"Terima kasih cikgu," kata aku kepada cikgu shahada sambil tersenyum sebelum menghadiahkan sebuah jelingan maha tajam ke arah Ziyad. Tak ada perasaan jugak. Mampos kaulah.

___________________________________________________________________

"Tadi ibu call sekolah tu.Second intake ke Sekolah Puteri Segambut bulan depan. Jadi lagi sebulan lah sekolah dekat sini ye," kata ibu lembut.

Aku terbaring di atas katil sambil memandang siling. Di telinga tersumbat earbuds.Berfikir sambil diiringi lagu Favourite Things by Yuna 

When I feel like the world has turned it's back on me
When I feel all alone and I'm left with nobody
Oh, when people wanted me to be somebody else
But you love me completely.

Minggu ketiga apalah sangat yang belajar. Orientasi baru habis minggu lepas. Minggu ni penuh dengan ceramah berkenaan pemilihan aliran. Jadi baru belajar chapter 1 yang most of it adalah introduction belaka. Cuma addmath baru je berkenalan dah try nak belasah aku. Kuangajo ye kau addmath. 

Lambatnya second intake. Tapi mesti dekat asrama tu lagi janggal. Yelah budak baru kan. Masuk pun lambat. Mostly pelajar asrama tu ambik KAA. Aku jelah yang tetiba aliran biasa.Itupun ibu buat rayuan supaya aku boleh ambil aliran biasa. ARAB weh! Last belajar entah bila. 

Terimbas pulak lelaki tadi. Ziyad. Hahahaha baru teringat sebab apa aku rasa macam familiar. Budak gemuk tulah. Lain benor eh kau. Kenapa orang yang dah lama aku tak jumpa selalu turn out to be super damn hot tapi aku err..... bunyi cengkerik camtu. Sama je rupa. Berubah ketinggian jelah.

Ada hikmahnya. Mungkin aku tak berubah dari segi rupa. Mungkin aku berubah dari segi sikap. Macam orang tu, rupa je berubah tapi perangai still sakai much.

Siling yang putih lagi suci itu ditenung aku lama. Kedengaran jeritan kuat dari luar.

"AAAHHHHHHHH!!!"

Aku terus berdiri dan berlari keluar dari bilik. Aku melilau mencari punca suara tersebut. Serasanya ibunya yang menjerit tadi. 

Dia menuju ke bilik ibunya.

BAB 6

"You came here and ruined everything"

Tergiang di telinga aku. Hati aku sesak. Macam mana aku nak teruskan persekolahan kalau begini permulaannya? Bagaimana? Baru hari kedua hati aku dah tak tahan. Dengan kehadiran mamat psiko tu. Can you just let go the past? Can ah?
Aku berjalan mundar mandir dalam bilik. Tiba-tiba kedengaran bunyi enjin kereta masuk ke dalam perkarangan rumah. 
Papa's back.

Aku berlari-lari menuju ke hadapan. Mau bergegar rumah teres setingkat ni.
"Pa you're back!!"jerit aku. Aku membuka pintu dan grill.

Ayah aku keluar dari kereta dengan muka yang pelik. Watdehek anak aku ni.

"Assalamuaalaikum anak papa. What makes you look so happy ni? Selalunya dalam bilik terperap. Ni rajin menyambut ni," tanya ayah aku lalu menyambut tangan aku yang hendak bersalam.

Aku hanya tersengih. Aku berjalan masuk ke dalam rumah. Ayah aku mengunci pintu dan grill.

"Smells good. You cook? Amboi memang buang tebiat ni,"gurau ayah aku. 
"Alahhhh sekali sekala. Meh masuk, dhuha dah siap hidang semua. Dipersilakan," kata aku lalu mengajak ayah aku ke ruang makan.
Dia atas meja terhidang ayam masak lemak, sayur goreng dan telur dadar. Wow lengkap ciri-ciri isteri mithali.
"Kecur air liur papa. Wait i want to wash my hand first,"kata ayah lalu berlalu ke dapur.

Selesai sahaja makan, aku terfikir nak bukak mulut ke.

"Pa ada dessert tau. Kejap let me clean this up," kata aku lalu mengemas meja manakala ayah aku masuk ke bilik mandi untuk membersihkan diri.

Aku membawa puding karamel ke hadapan televisyen. Aku melihat papa masih di dalam bilik. Aku menghidupkan televisyen dan menonton tv tanpa menyedari apa yang aku tontonkan. Get it? Ahhh

"Look delicious and i guess you got something to talk about?" Tanya ayah aku tiba-tiba. Hesh muncul tak ada salam betul.

"ya pandai pa teka. i got something to say. meh duduk meh,"kata aku lalu menepuk ruang sofa disebelah aku. Ayah aku melabuhkan punggungnya di sebelah aku lalu mencapai pinggan puding karamel dan menyuapkan sedikit caramel ke dalam mulutnya

"Too sweet.Less sugar please. okay now let your heart out," kata ayah aku sambil matanya mengadap televisyen.
Aku baru nak bukak mulut ayah aku sudah memotong line.
"Cerita wrestling jugak kamu tengok. anak dara zaman sekarang ni buat pa takut je. dulu zaman pa, eh zaman pa mana ada tv. okay keep going," kata ayah aku lalu mencapai remote tv di atas lantai.

Ayah aku ni cuba buat lawak kering ke apa.ah tapi betul jugak sejak bila aku switch channel wrestling ni. Ah gasak la. Tapi bila aku melihat Undertaker melipat John Cena, aku dah bayangkan aku melipat mamat tu. peh aku lipat dua tiga lapis, lompat dari jaring wrestling tu himpap dia pastu aku putar-putar dekat udara macam roda impian tu. Oh My aku punya imagination.

"Macam ni pa, you know two days in new school has been great but i just can't quite catch up with it. I mean i met somebody that make me wanted to cry all over again...." kata aku perlahan.
Ayah aku berhenti menyuap puding karamel ke dalam mulut dia dan memandang aku.

"Who is it? adakah Syed..."

"no need to say his name. i don't how he's end up there. he become the teacher. you know temporary teacher. music teacher i think, and then he's didn't do anything is just that i feel threatened. i felt insecure," kata aku cuba menahan sebak. i'm such a baby. nakk buat macam mana. im feeling traumatize..
Muka ayah aku tampak risau.

"Wow how does he end up being a teacher there? Gila dahsyat and besides Did he know you're there? one of the student??" tanya ayah aku.

Aku mengangguk. Yes please sort out this problem.
ayah aku menggosok kepalanya perlahan.. Botak lah katakan. rasa angin je lah.

"Okay i will call the principle. In the mean time, you stay home okay until i make sure your school environment is safe for you, get it?" tanya ayah aku.

Alamak call pengetua. nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo don't let anybody know about my past.

"How about i move to another school. easy peasy lemon squeezy," kata aku sambil tersenyum fake.

"No .i think that's the best school for you so far.beside yuran everything ditanggung. you don't want to burden me aren't you?" kata ayah aku sambil memegang kepala aku. mengusap perlahan.

Hesy ni aku rasa bersalah ni.

"Okaylah i will stay till the end. as long as i don't need to see his face, then that's alright," kata aku sambil tersenyum. Cuba untuk menutup kegusaran dalam hati. Hati aku berat sekali. Tapi nasib baik tak payah pergi sekolah esok. Woohoo.

"Okay go back to sleep. Make sure basuh gigi. Your caramel pudding is way sugar-loaded. Haih patutlah rambut papa tak pernah tumbuh,"kata ayah aku lalu berjalan menuju ke dapur.

Aku tersenyum sedikit.

Bye-bye Mr.Psycho!

Bab 5

"Did you write our agenda for today?"tanya Sir Naim kepada Nadira. Dia merupakan setiausaha Culture and Drama Club
"Done!" Kata Nadira sambil mengangkat tabik ala ala tentera.
Dia menerangkan pelbagai agenda kelab dan rancangan masa hadapan. Ada teater dan lawatan. Well im not so interested. Keep on talking. My mind fly away. Not in this room.
Tiba-tiba aku tersedar bila terdengar Sir Naim berdehem.
"Thats all for today. Hope you guys can come for our meeting next week. Meeting dismissed. Dhuha can you stay for a while?" Katanya sambil mengemas kertas-kertas ditangannya
Aku mengganguk perlahan.
"Answer me!" Bentaknya keras.
 Gosh i already nodded my head. What did he want?
Semua ahli kelab seperti terpinga. Terkejut melihat sir mereka seperti singa lapar.
"Saya dah angguk dah sir," jawab aku perlahan. Memikirikan jawatannya sebagai pengajar di sini membuat kan aku terpaksa tunduk hormat padanya. Kalau tak dah lama aku tengking. Okay chillax dhuha. Setakat tapir ni, takpayah nak hot hot sangat.

"What do you think im doing? I dont have time to look at your face. Jawab kan senang. Allah bagi mulut guna elok elok," marahnya lalu bangkit dari kerusi.
Aku terkejut. Wow ayatnya deep sekali. Sentap okay.
Pelajar lain semuanya seperti terpinga sebentar dan cepat-cepat berjalan nak blah. Sarah menepuk bahu aku seperti memberi semangat. Adam memandang aku dah senyum sedikit. Nadirah pulak lagi dahsyat peluk aku macam gaya aku nak meninggalkan dunia yang fana ni. Yang lain-lain aku rasa kecut gelabah taik ayam dah lesap. Eleh, dia pernah mengamuk lagi teruk.o

Bilik itu sunyi. Sir Naim hilang begitu sahaja. Watdehek. Baik aku blah. Baru sahaja aku nak angkat kaki blah...
Terdengar tengkingan kuat di belakang aku.

"What is your purpose here? Hurting me one more time? When i saw you, im shocked. I thought i was hallucinating but no. Youre real. Your name is on the student list. And you know what? Im the one who change your club form once i know youre here. Damn, i should do more. Change your sports from hockey to cheerleading. With your body like that, one hella jokes. You're just a joke to me."

Aku tersentak. Okay sorry daddy. Tak pasal dia disalahkan.
No way he's beyond evil. He's the devil. The devil that keeps haunting me. Will never leave me alone.
Aku kena berani. Stand up.that thing happen two years ago. Can you just let go?
"What do you want from me exactly? Aku rasa pergaduhan,permusuhan apa apa jelah kan ends 2 years ago. You left..."
Aku berkata perlahan sambil menggosok tangan aku perlahan. Bulu roma aku naik. Benda jahat yang dia selalu lakukan pada aku terlayar di minda. Pehh
Dia memandang aku tajam sambil berjalan mendekati aku. Merapati aku dan aku berundur sedikit demi sedikit sehingga badan tersandar pada dinding. Dia berhenti dan menghadap aku. 
"I dont exactly left. I was forced to leave. Because.. Of you of course. Some bitch told to the principle i've been doing bad things to you and kebetulan pulak ramainya witnesss baik hati nak membantu kau. Dan aku tahu siapa yang gatal mulut cakap dekat pengetua kalau bukan kau kan?!?!"katanya lalu menelangkup kedua-dua tangannya di dinding membentuk satu perangkap yang aku tak mampu lepas. Mukanya bengis memandang aku.
Aku menelan air liur perlahan-lahan. Aku dah terdengar tahlil dan talkin sedang dibacakan untuk aku. woi stop that!
"But i've move on. After spm aku dah rasa lega even though sijil aku buruk sebab ada rekod kena buang sekolah but that's alright. At least I got a job. As a temporary teacher here because i have grade 8 piano certification but you came and ruined everything. My head hurt everytime i thought about you wandering around in this school , near to me.You're magnet to bad luck you know. Dah la society memandang rendah pada aku. Even my family ignored me for a year! and because of what i did to you? you deserved it "katanya lalu mengalihkan tangannya dan memusing badannya ke belakang.
Aku melepaskan nafas lega. Fuhh. Dada aku berdebar dan bagai hendak meletup. Menatap mata hitamnya dan wajahnya yang sawo matang itu membuatkan aku tak keruan. Woi ingat to musuh ketat forever kau. Bukan prince charming yang akan memberi kau bunga indah ayat puitis semua.
Aku ingin penjelasan. Apa sebab dia benci aku. My question left unanswered

"Apa sebab kau benci sangat dekat aku? Sampai kan aku rasa kalau aku bernafas pun kau rasa menyampah kan?" Tanya aku lantang.

Dia memusingkan badan dan mengadap aku. Mukanya merah. Seram okay.
"Kau nak tahu sebab apa? Wait ahhhh," katanya lalu berjalan masuk dalam bilik kecil di hujung bilik. Aku rasa itu pejabatnya.

Aku tidak menunggu lama. Dia keluar dari bilik dan memegang surat khabar yang digulung. Surat khabar yang tampak kekuningan.
Dia melakukan sesuatu yang memang agak dijangka. Dia mencampakkan surat khabar itu ke muka aku.

"You read yourself," katanya lalu berjalan keluar dari bilik dan menghempas kuat pintu.

"SEORANG GADIS DITEMUI MATI AKIBAT MENGAMBIL UBAT TIDUR BERLEBIHAN"
amboi harian metro ni, nak capslock aja
Now i know.

It was an accident!